Een nieuwe update - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu Een nieuwe update - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu

Een nieuwe update

Door: Manon Hulsbosch

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 Maart 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal. Het is alweer even geleden dat ik een reisverslag geschreven heb. Inmiddels ben ik al 4 weken in Zuid Afrika. De tijd vliegt voorbij en heb het erg naar mijn zin. Hieronder een update van wat ik de afgelopen weken gedaan heb :)

Vrijdag 20/2 en zaterdag 21/2 zijn we naar Kaapstad toe geweest. We zijn vrijdag om 7.00 met de Elim taxi vertrokken. Na een reis van 5 uur kwamen we aan in Kaapstad. De taxi (een busje) vervoert meerdere personen waardoor we op verschillende plekken gestopt zijn om mensen af te zetten. We zijn naar Kaapstad gegaan om onze auto op te halen. Zaterdag zijn we langs de kust af terug gereden naar Elim.
Zondag 22/2 moesten we om 10:00 uur in de kerk zijn. Tijdens de kerkdienst werden we voorgesteld aan het dorp. Hierna zijn we naar Hermanus gegaan.

Maandag 23/2 zijn we officieel op stage begonnen. Ik heb de hele week met de staff verpleegkundigen meegelopen. Het tehuis heeft één hoofdverpleegkundige, zij heeft een opleiding van 4 jaar gehad. Dan zijn er twee staff verpleegkundigen, zij hebben een opleiding gehad van 2 jaar. Verder zijn er verpleegkundigen die een officiële opleiding van 1 jaar hebben gehad en werken er verpleegkundigen die door het tehuis een opleiding van 1 jaar hebben gehad. De kinderen in het tehuis zijn opgedeeld in 7 groepen. De staff verpleegkundigen voert o.a. medische handelingen uit en deelt medicatie uit aan de kinderen. Tussendoor heb ik geholpen met de dagelijkse werkzaamheden op de groepen zelf.

Het weekend van 27/28 feb. en 1 maart hebben we gedeeltelijk besteedt om aan onze schoolopdrachten te werken. Zaterdag 21/2 zijn we naar Cape Agulhus gereden. Dit is het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. De Atlantische en Indische oceaan komen hier samen. Hierna zijn we doorgereden na Struisbaai. Een heel mooi wit strand met een helder blauwe zee. Hier hebben we lekker geluncht.

Maandag begon de stageweek weer. Ik werk van maandag tot en met donderdag van 7:00 uur tot 16:00 uur. Ik sta afwisselend op een groep of werk met de staff verpleegkundigen samen. Voor mijn stage maak ik opdracht die betrekking heeft op kwaliteitsverbetering. De collega’s in het tehuis maken werkdagen van 7:00 uur ’s ochtend tot 19:00 uur ’s avonds. Woensdag 4 maart hebben we een workshop over autisme gehad in Kaapstad. Om 5.30!!! uur zijn we met een aantal studenten en collega’s vertrokken. Om 9:00 uur startte de workshop en duurde tot 15.30 uur. ’s Avonds kwamen we weer terug in Elim. Het was een lange vermoeiende dag, maar zeker een interessante dag!
Helaas is er deze week een grote brand in Kaapstad geweest, die een aantal dagen geduurd voordat het vuur onder controle was. Ook in de buurt van Elim zijn er een paar branden geweest.

Het afgelopen weekend hebben we doorgebracht in Kaapstad. Vrijdag 6/3 zijn we naar Waterfront geweest. Een mooie haven met lekker restaurants. Zaterdag 7/3 hebben we de Table Mountain beklommen. Om 11.00 uur zijn we aan de wandeling naar boven begonnen. Een klim van 3 uur naar boven over rotsen en stenen, maar zeker de moeite waard!! Vanuit de Table Mountain heb je een prachtig uitzicht over de stad. Nadat we van het uitzicht genoten hebben zijn we met de kabelbaan terug naar beneden gegaan. Dit duurde nog geen 5 minuten haha. ’s Avonds hebben we lekker gegeten in Waterfront, waarna we op stap zijn geweest in Kaapstad. Zondag 8/3 zijn we terug gereden naar Elim. We hadden op de planning staan om naar de pinguïns te gaan in Kaap de goede Hoop. Zoals ik vertelde in mijn vorig verslag konden we de vorige keer niet met de huisgenoten mee, omdat we geen auto meer konden huren. Helaas was het ons dit weekend ook niet gegund. Vanwege de grote brand was de weg naar kaap de goede hoop afgesloten. Hopelijk hebben we de volgende keer meer geluk :)

Liefs Manon

  • 11 Maart 2015 - 20:07

    Truus En Jan Kirkels:

    Hoi Manon,

    Bedankt voor je update van 10 maart. Leuk om te lezen wat jij/jullie doen in Afrika. Hoe is het klimaat en de omgeving?
    Hoe zijn de mensen met wie je werkt?
    Het lijkt ons best interessant om in 'n ander land 'n tijdje te leven en werken.
    Maak er iets moois van geniet van alles wat op je pad komt...

    Het allerbeste toegewenst en de hartelijke groeten van Truus en Jan Kirkels

  • 15 Maart 2015 - 19:08

    Manon Hulsbosch:

    Hallo Truus en Jan,

    Dankjewel voor jullie reactie. Het is hier iedere dag rond de 25 a 30 graden. Het waait wel veel. Het gaat hier nu richting herfst.
    De omgeving is erg mooi. Veel mooie plekken en hele mooie stranden. Omdat ik in Elim zit, een stuk van de stad af heb je een hele mooie omgeving.

    Groetjes Manon

  • 21 Maart 2015 - 14:08

    Yvonne Op Het Veld:

    Hoi Manon,

    ik heb jouw verslagen gelezen. Volgens mij heb al veel mooie en leuke en interessante dingen gezien.
    Het werk lijkt me ook heel interessant. Moet je hard werken? Heb je ook het gevoel dat je veel leert? Hoe zijn de mensen met wie je moet werken, behulpzaam?
    En de gehandicapten, welke leeftijd hebben ze?
    Hoe gaat het met de taal? Is autorijden een probleem, druk of zo?
    Mis je Swalmen en iedereen al? Doe maar niet! Geniet van alles ook de kleine dingetjes doe maar veel ervaringen op, dit zal je zeker helpen bij jou toekomstplannen.
    Nou Manon, blijf schrijven, ik vind het leuk om te lezen.
    De tijd vliegt hier maar zeer zeker ook voor jou om!

    groetjes van de Ophetveldjes


  • 22 Maart 2015 - 11:29

    Johan Engelen:

    Hoi Manon,

    Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben een neef van Bert Hulsbosch, ik ben onlangs bij "mijn" tante Trees in Linne geweest samen met mijn vader. Ik heb je daar vorig jaar trouwens ook eens ontmoet samen met je moeder. Trees heef me je mailadres gegeven en vandaar dat ik je nu dit mailtje stuur.
    Leuk verslag om te lezen hoor, echt een andere wereld denk ik hé, erg leerzaam om daar eens rond te kijken. Kom je veel armoede tegen of valt dat mee? Hoelang blijf je daar? Ik wens je in ieder geval een heel fijne tijd daar toe en lees je verslagen graag.

    Groetjes,

    Johan Engelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

21 April 2015

A great time!

23 Maart 2015

Genieten!

10 Maart 2015

Een nieuwe update

19 Februari 2015

Vertrek naar Elim Home.

12 Februari 2015

Mijn eerste reisverslag vanuit Kaapstad!!
Manon

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 4471

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: