Vertrek naar Elim Home. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu Vertrek naar Elim Home. - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu

Vertrek naar Elim Home.

Blijf op de hoogte en volg Manon

19 Februari 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo lezers,

Vanuit Elim mijn tweede reisverslag :)
De laatste paar dagen zijn weer voorbij gevlogen. Vrijdag 13/2 ben ik gaan shoppen in het Canal Walk Shopping Center. Een mega groot overdekt winkelcentrum, waar ik met mijn 'goede' oriëntatie vermogen natuurlijk weer verdwaald ben haha. Vrijdagavond zijn we met een paar huisgenoten naar Signal Hill gegaan om naar de zonsondergang te kijken. Helaas hing er grote wolk, waardoor we niks van de zonsondergang gezien hebben.

Zaterdag 14/12 wilden we met onze huisgenoten en verschillende andere studenten die momenteel stage lopen in Zuid-Afrika naar Kaap de Goede Hoop gaan. Hier is plek waar je tussen de pinguïns kunt rondlopen. Helaas was er voor deze dag geen enkele auto meer te huur :(. We zijn uiteindelijk bij het appartement gebleven en hebben 's avonds met de huisgenoten ge-braaid, oftewel in het Nederland BBQ.

Zondag 15/2 zijn we om 7:00 uur ’s morgens vanuit Kaapstad vertrokken naar het kleine plaatje Elim. Dit is de plek waar ik gedurende mijn stageperiode zal verblijven en ook stage ga lopen, namelijk in Elim Home. (verderop meer informatie over Elim Home). Elim ligt ongeveer 2.5 a 3 uur rijden vanuit Kaapstad. Wij kwamen rond 13:00 uur aan in Elim. We hebben verschillende tussenstops gemaakt op mooie plekken en lekker aan zee geluncht.
Bij aankomst in Elim werden we vriendelijk ontvangen. We hebben kennis gemaakt met de andere Nederlandse studenten die dezelfde periode hier zullen verblijven (social workers). Later hebben we ook nog kennis gemaakt met twee Duitse studenten die hier al verschillende maanden vrijwilligerswerk doen. We wonen samen in één appartement. Dit ligt op het terrein van Elim Home. Ik slaap samen met mijn reisgenoten in één gedeelte. We hebben een eigen keuken en een eigen badkamer :). Verder delen we de woonkamer met alle huisgenoten. Bij aankomst zijn we rondgeleid door Elim Home. Op z'n Afrikaans Elim Tehuis. Hier verblijven 50 lichamelijke en/of geestelijk gehandicapten kinderen. Tijdens mijn stage ga ik onderzoek doen naar kwaliteitsverbetering. Op deze manier ga ik proberen de kennis die ik heb hier in te brengen in het tehuis, waardoor kwaliteit van zorg verbeterd kan worden. Verder ga ik nog samenwerken met mijn twee reisgenoten, dit zijn ergotherapeuten.

Maandag 16/2 hebben we alle regels van het dorp en het tehuis doorgenomen. Het is een klein dorpje waar de kerk centraal staat. De meeste bewoners gaan dan ook iedere zondag ochtend naar de kerk. De kerk is de baas over het dorp. Elim Tehuis ligt aan de rand van het dorpje. De taal die hier gesproken wordt is Zuid Afrikaans. Dit lijkt erg op het Nederlands. Als ze langzaam spreken, is het te begrijpen. Ik ga gedurende mijn stage Zuid Afrikaans leren spreken, om goed met het personeel en de kinderen te kunnen communiceren. Het dorp waar wij boodschappen e.d. kunnen doen ligt op ongeveer 20 a 30 minuten rijden, Bredasdorp.

Dinsdag 17/2 hebben we meer informatie gekregen over Elim Tehuis en zijn we voorgesteld aan het comité (het bestuur). Elim Tehuis zorgt voor 50 lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten kinderen en telt 62 personeelsleden. Verder heeft Elim tehuis verschillende projecten lopen buiten Elim. Een project voor ouderen, verschillende projecten in dorpjes in de buurt van Elim en een project waar ze tomaten kweken om inkomsten te krijgen voor Elim Tehuis. Verder is hier één fysiotherapeut, één assistent van ergotherapie en een man die werkzaamheden verricht om het tehuis en appartement op te knappen.

Woensdag 18/2 zijn we om 7:00 uur vertrokken naar Gansbaai. Hier kwamen we rond 9:00 uur aan. In Gansbaai loop ook een project van Elim Tehuis. Hier is een tehuis waar kinderen een dagdeel opgevangen worden, maar wel thuis wonen. Ouders helpen in dit tehuis om te leren hoe ze het beste met het gehandicapte kind om kunnen gaan en om te zien dat zij niet de enige zijn die een gehandicapt kind hebben. Na een tijdje in het tehuis te zijn geweest zijn we bij mensen thuis op bezoek geweest. Hiervoor kwamen we uit in een ‘township’. Het was heftig om te zien hoe de vele mensen leven in de erg kleine huisjes, die je eigenlijk geen huisjes kan noemen. De huizen zijn gemaakt van platen, kartonnen dozen, plastic etc. Er stonden een paar betonnen huisjes, maar hiervoor moet je op een wachtlijst staan om er in te kunnen komen. Rond 16:00 uur waren we weer terug in Elim.

Veel liefs,
Manon :)










  • 24 Februari 2015 - 12:30

    Sharonne:

    Nonnie,

    Fijn om te horen dat jullie in Elim zijn aangekomen.
    Als ik lees wat je in een kleine week tijd al gedaan/gezien hebt weet ik zeker dat deze maanden onvergetelijk voor je zullen zijn!

    Geniet er van en succes met je stage daar, maar dat komt goed met zo'n lieve verpleegkundige als jij!

    Dikke knuf en kus
    Shar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

21 April 2015

A great time!

23 Maart 2015

Genieten!

10 Maart 2015

Een nieuwe update

19 Februari 2015

Vertrek naar Elim Home.

12 Februari 2015

Mijn eerste reisverslag vanuit Kaapstad!!
Manon

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 4469

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: