A great time! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu A great time! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Manon Hulsbosch - WaarBenJij.nu

A great time!

Door: Manon Hulsbosch

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 April 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal,

Na een paar weken, eindelijk weer een update. De tijd vliegt nog altijd voorbij, maar het gaat goed met mij!

Van maandag 23/3 tot en met donderdag 26/3 heb ik gewoon gewerkt op mijn stageplek in het tehuis. Woensdag 25/3 ben ik 's ochtends mee geweest naar het ziekenhuis, een dorp verder. Eén kind moest hier naartoe voor controle.
Denk je dat je bij ons af en toe lang moet wachten, hier in Afrika moet je helemaal lang wachten haha. We hadden om 8.00 uur een afspraak. Rond 8.30 a 8.45 uur kwam de arts het ziekenhuis binnen lopen. Zij ging eerst nog de dagelijkse ronde lopen langs de patiënten die ter opname in het ziekenhuis liggen. Na een hele poos gewacht te hebben, kwam ze naar de patiënten die voor controle naar het ziekenhuis moesten. Wij waren het eerste in de wachtkamer, maar het zien van de patiënten gaat niet op volgorde. Degene die het laatste binnen was, mocht het eerste naar de arts toe... Uiteindelijk waren we aan de beurt.
Na het ziekenhuisbezoek moesten we nog langs de apotheek. Hier kom je in een grote wachtkamer, waar veel patiënten zitten. Na dik een uur gewacht te hebben bij de apotheek hadden we uiteindelijk onze medicijnen die we nodig hadden. Uiteindelijk was de ochtend om, toen we weer terug gingen naar het tehuis.

Donderdag 26/3 zijn we na het werk vertrokken naar Kaapstad.
Vrijdag 27/3 hebben we Kirstenbosch (botanical garden) in Kaapstad bezocht. Dit is zeker een aanrader om naar toe te gaan als je in Kaapstad ben. De tuin was vele malen beter dan de eerder bezocht botanical garden in Betty's bay.
Zaterdag 28/3 hebben we de Canopy tour gedaan met een groep studenten van Magister (de organisatie waarmee we in Afrika zijn). Hiermee zijn we eerst met een Jeep de bergen in gereden, waarna we vervolgens met 11 kabelbanen (Zip-line) en stuk naar beneden zijn gegaan. Het was super gaaf om te doen. Zondag 29/3 zijn we weer terug gereden naar Elim.

In de week van 30/3 en 1/4 ben ik weer met de Home-base care het dorp in geweest. Dinsdag de 31ste. Die dag ben ik met de zuster van de kliniek van het dorp naar het plaatje Barrydale geweest. het is ongeveer 2.5 uur rijden vanuit het dorp waar ik stage loop. Hier heb ik samen met haar in de kliniek gewerkt. Het was een lange dag, maar een erg leuke. De route naar Barrydale is ook erg mooi. Je moet over de Tradauwpas, een pas van 14 km door de bergen. Hier heb je een prachtig uitzicht. Donderdag 2/4 heb ik 's ochtends geholpen om de graven mooi te maken van de overleden kinderen en vrijwilligers van Elim tehuis. Ieder jaar met Pasen worden de graven op het kerkhof gepoetst en mooi gemaakt met bloemen. Op zondag wordt er vanuit de kerkt met een grote groep mensen naar het kerkhof toe gegaan.
Vrijdag 3/4 zijn we eerst om 10.00 uur naar de kerk geweest. Rondom Pasen zijn in het dorp veel kerkdiensten. Na de kerkdienst zijn we gaan eten bij de directrice. De traditie is om kerrievis te eten op vrijdag. De rest van de dag hebben we aan school gewerkt en 's avonds zijn we nog gaan uiteten. Zaterdag 4/4 hebben we niet veel gedaan. Het was erg slecht weer. Zondag 5/4 zijnwe in Hermanus gaan lunchen en in de namiddag hebben we een wijn tour gedaan. Het was erg lekker en gezellig.

Dinsdag 7/4 moesten we weer werken. Ik heb de rest van de week in het Tehuis gewerkt.

Donderdag 9/4 zijn we weer naar Kaapstad vertrokken. Vrijdag 10/4 hebben we Robben Eiland bezocht. We zijn met een bus, onder begeleiding van een gids, over robbeneiland gereden. Op het einde zijn we in de gevangenis geweest, en kregen we een presentatie van een oud gevangene van robbeneiland. Zaterdag 11/4 zijn we overdag lekker naar het strand geweest (Camps bay). Een erg mooi stand. En na twee maanden eindelijk een duik in de zee genomen. Het water is wel erg koud haha. Zondag 12/3 zijn we na een gezellig weekend terug naar Elim gegaan.

Van maandag 13/4 t/m 16/4 heb ik weer gewerkt. Vrijdag hebben we de hele dag aan school gewerkt. Zaterdag 18/4 zijn we naar Waenhuiskrans geweest. Een erg mooie plek. We wilde graag de grot bezoeken, maar deze was vanwege het hoge water niet bereikbaar. We hebben lekker gewandeld in de mooie omgeving. Zondag 19/4 zijn we naar het Natuurreservaat De Hoop geweest. Deze plek was nog mooier dan zaterdag. In het park leven o.a. struisvogels, zebra's, springbokken en apen. We hebben eerst een wandelroute gelopen. Na lekker geluncht te hebben zijn we naar het strand gereden. Het was een erg mooi en geslaagd weekend!

Mijn stage zit er al bijna op. Het einde komt in zicht. Ik ga nog genieten van de laatste weken en jullie horen snel van me.
X

• 21 April 2015 - 21:57

Truus En Jan Kirkels:

Hoi Manon,

Wat een super mooie kans heb jij om zulke ervaringen te kunnen opdoen...Vooral de grote verschillen in hoe men in Afrika omgaat met patiënten in ziekenhuizen in vergelijking met in onze ziekenhuizen...en dan mopperen wij als wij 'n half uur langer moeten wachten op de dokter dan wij zelf voor ogen had...!!! Relativeren leer je in Afrika geloof ik...ha...ha..

Geniet van de leuke dingen..

Manon, maak je ook foto's van alles wat je ziet...van de dieren b.v. of de mooie natuur...?

Hartelijke groeten,
    Truus en Jan

• 28 April 2015 - 10:45

Manon :

Hallo Truus en Jan,

Het is inderdaad een heel verschil met de cultuur in Nederland.
    Ik maak veel foto's, maar plaats ze niet allemaal op internet. Een aantal foto's heb ik op facebook staan.